Nitra - mesto s pokojom v srdci

22.10.2018

Nápad navštíviť Nitru, vznikol úplne neplánovane, spontánne pri rozhovore s mojím kamarátom Lacim z automoto.prestávka.eu. Rozprávali sme sa o jeho plánovanej návšteve autosalónu a zhodnotili sme, že ani jeden toto mesto extra nepoznáme. Ja som tam dokonca nebola ešte vôbec. Slovo dalo slovo a rozhodli sme sa návštevu autosalónu, ktorý bol mimochodom pecka ( viac superlatívov v Laciho článku ) spojiť s návštevou mesta. Ako sa hovorí, neplánované akcie sú niekedy tie najlepšie. Taká presne bola aj moja návšteva Nitry. 

iMeteo.sk

Návštevu mesta sme začali hľadaním parkovacieho miesta priamo v centre. Keďže bol víkend, čas obeda, nemuseli sme sa báť platenia parkovného 😊. Zaparkovali sme kúsok od námestia a so spievajúcimi žalúdkami sme sa vydali hľadať reštauráciu, ktorá vyrieši náš problém. Predsa len, s orchestrom v bruchu sa krásy mesta užívajú ťažko. Nakoľko mesto bolo pre nás neznámou, nemali sme vytipovanú žiadnu reštauráciu a šli sme na to pocitovo. 

Nitra - mesto s pokojom v srdci
Nitra - mesto s pokojom v srdci
Skúšala som ho vytiahnuť, ale nechcel ísť ku mne :-)
Skúšala som ho vytiahnuť, ale nechcel ísť ku mne :-)

Prvá reštaurácia, ktorá nás oslovila bola zatvorená a tak sme už trošku nervózni zašli do uličky kúsok od námestia, kde nás na prvý pohľad upútala talianska reštaurácia. Jej štýlové zariadenie pôsobilo príjemným dojmom a ani chvíľu sme nezaváhali a vhupli dnu. Dokonca sme ani neriešili cenovú reláciu reštaurácie a ponuku jedál, aj keď jedálniček mali zverejnený aj pred vchodom.

Talianska reštaurácia Boccacio Nitra
Talianska reštaurácia Boccacio Nitra
štýlová vstupná hala Reštaurácia Boccaciou
štýlová vstupná hala Reštaurácia Boccaciou

O to väčším prekvapením bolo, keď sme zistili, že reštaurácia na kvalitu jedla, ktorú ponúka, vôbec nie je drahá. Ak sa niekedy rozhodnem do Nitry vrátiť, Reštaurácia Boccaciou, bude jasnou voľbou. 

Moje domáce cestoviny boli poriadna mňamka
Moje domáce cestoviny boli poriadna mňamka

Nitrianske námestie pôsobí príjemným dojmom. Nakoľko v čase našej návštevy mesta, tam akurát prebiehal food festival, bolo tam dosť ľudí a nebolo možné si jeho krásu dostatočne vychutnať. Rozhodnutie bolo preto jasné, na námestí sa aktuálne neoplatí zdržiavať, treba preskúmať iné atrakcie mesta. Z námestia je to len kúsok na Nitriansky hrad, ktorý sa vypína na menšej vyvýšenine priamo nad centrom mesta.

Dočasne sme sa teda rozdelili a šli každý iným smerom :-) .
čo už so mnou, keď som taká zvedavá
čo už so mnou, keď som taká zvedavá

Cesta z námestia peši na hrad trvá približne 15 minút, závisí od zvolenej trasy, pretože na hrad sa je možné dostať 3 rôznymi cestami. Na hrad som vybrala cestu cez Župné námestie, nakoľko cestou bolo viacero pamiatok, ktoré som chcela vidieť. Priamo na tomto námestí sa nachádza obrovská historická budova - Nitrianskej galérie, ktorá upútala moju pozornosť už z diaľky

Historická budova Nitrianskej galérie
Historická budova Nitrianskej galérie

Trasa ďalej pokračuje okolo Kostola sv. Petra a Pavla, na ktorom ma prekvapilo, že má priechodnú chodbu. Od kostola je to na hrad už len kúsok. Cesta hore na nenáročný kopec je lemovaná listnatými stromami, vďaka čomu má teraz na jeseň neskutočné čaro.

Kostol sv. Petra a Pavla
Kostol sv. Petra a Pavla
Farebná cestička na Nitriansky hrad
Farebná cestička na Nitriansky hrad
Morový stĺp pred Nitrianskym hradom
Morový stĺp pred Nitrianskym hradom

Prostredie hradného kopca je pekne udržiavané. Kúsok od vstupu do hradného areálu sa nachádza morový stĺp. Ide o vysokobarokové súsošie postavené v roku 1750, ktoré v roku 2008 bolo kompletne zreštaurované. Už z prostredia okolo hradu, bez toho, aby ste platili vstupné do areálu hradu sa otvárajú prekrásne výhľady na mesto a je tu čo obzerať. No pokiaľ ste sa už rozhodli Nitriansky hrad navštíviť, rozhodne odporúčam priplatiť si za vstup a navštíviť aj jeho areál. Najmä Katedrála sv. Emerána a výhľad z jej veže za návštevu rozhodne stoja. Vstupné nie je drahé a odmena zaň je dostatočná. Aktuálny cenník nájdete tu.

Nitriansky hrad vstup
Nitriansky hrad vstup
Areál Nitrianskeho hradu
Areál Nitrianskeho hradu
Výhľad z Nitrianskeho hradu
Výhľad z Nitrianskeho hradu
Nitriansky hrad
Nitriansky hrad

Do areálu hradu sa mi podarilo dostať tesne pred koncom otváracích hodín, posledný vstup na vežu bol o 17 a ja som si vstupné kupovala 16:55. Výstup na vežu, je oproti iným katedrálnym vežiam, ktoré som mala možnosť absolvovať maximálne jednoduchý.  Vystúpate niečo vyše sto schodov, cestou si pozriete obrazy na stenách a ani sa nenazdáte a ste hore.

Výhľad z veže Nitrianskeho hradu
Výhľad z veže Nitrianskeho hradu
Selfie Katedrála sv. Emerána Nitra
Selfie Katedrála sv. Emerána Nitra
Výhľad z katedrály sv. Emirána
Výhľad z katedrály sv. Emirána
Západ slnka z katedrálnej veže Nitra
Západ slnka z katedrálnej veže Nitra

Na vežu s nami šla milá sprievodkyňa, ktorá nám porozprávala čo to o histórií hradu a budovách, ktoré sme videli. Takýto neskorý výstup na vežu v jesennom období má svoje čaro. Romantický západ slnka črtajúci sa nad mestom isto osloví každého.

Po rozmaznaní sa výhľadmi z veže som preskúmala samotný interiér katedrály, ktorý nie je veľký, ale o to viac zdobený. Toľko zlata po stenách na jednom mieste sa len tak nevidí 😊

 

Oltár Katedrála sv. Emerána
Oltár Katedrála sv. Emerána
Interiér Katedrála sv. Emerána Nitra
Interiér Katedrála sv. Emerána Nitra

V areáli hradu sídli okrem biskupského úradu aj Diecezné múzeum Nitrianskeho biskupstva. Nájdete ti aj nádhernú sochu Jána Pavla II, ktorý toto miesto navštívil. Pikoška od sprievodkyňa, v kostole viete mať svoj zadok presne na mieste, kde ho mal aj Ján Pavol II :D . 

Cestu z hradu som sa rozhodla absolvovať inou trasou než na hrad. Zišla som po schodisku postupne dole do mesta a vychutnala si ďalší kúsok mesta.

Okrem priameho centra mesta, som cestou na autosalón, stihla spoznať aj jedno sídlisko. Mesto ma milo prekvapilo množstvom zelene, ktorá sa tu nachádza na každom kroku a pokojnou atmosférou, ktorá tu všade vládla.

 

Farby jesene v Nitre
Farby jesene v Nitre

V Nitre som toho chcela vidieť omnoho viac, no bohužiaľ časový priestor bol dosť obmedzený. Aspoň mám dôvod sa sem ešte vrátiť a preskúmať toto mesto viac. Návštevu Drážovského kostolíka plánujem už dlho, takže myslím, že pri tejto príležitosti si centrum Nitry nenechám opäť utiecť. 

Ďalšie články

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky